Opstart i børnehaven

Kære Forældre.

I har valgt Børnehaven Mariekjær ud fra overvejelser og ønsker, som I har gjort for jeres barn.

Nu hvor jeres barn er stor nok til at komme i børnehave, starter et helt nyt kapitel i livet for hele familien. Uanset om I kommer fra dagplejen, vuggestue eller en anden børnehave, så er det en ny verden, I skal til at lære at kende. Der er nye børn og voksne, og mange nye ting og rutiner, som jeres barn skal forholde sig til. Det kræver meget energi fra barnet at udforske så meget nyt. Børn reagerer individuelt på ændringer i deres liv. Nogle falder til i huset med det samme, andre er mere forbeholdne og måske kede af det den første tid. Reaktionerne kan også være mere skjulte og dukker op efter at den første spænding har lagt sig. Sovedyr og bamser kan være trygge følgesvende i starten, og kan medbringes indtil, der ikke længere er behov herfor.

Selve opstarten:

Vi er her for at give jeres barn en sjov og tryg tid i børnehaven. Det er vores fornemste opgave. Det er derfor vigtigt, at vi har en god dialog med jer lige fra starten.

Vi tilbyder en opstartssamtale, hvor vi viser jer børnehaven og udleverer diverse papirer. Vi vil også gerne give jeres barn den bedst mulige start. Derfor spørger vi ind til jeres barns behov - Hvordan har hun det med forandringer, hvordan møder vi hende bedst, bruger hun stadig ble, skal sove lidt til middag osv. Det er også vigtigt, at I fortæller os om jeres forventninger, til at have et barn i børnehave. I kan spørge om ALT.

Efter et par måneder vil vi gerne have en samtale med jer om opstarten og det fremadrettede forløb for jeres barn. Spørg os om ALT, det der nu undrer jer.

Vi afholder løbende informationsmøder for forældrene, hvor vi fortæller om ABC gruppen i afd. Brændkjærgård og grupperne på tværs i afd. Mariesminde.

Forældre og Børnehaven

Vi vægter den daglige forældrekontakt højt og tilstræber gensidigt at kunne formidle informationer om dagens begivenheder videre.

Desuden tilbyder vi forældrene

• Det første kontaktbesøg: Første gang I besøger os sammen med jeres barn. Vi viser og fortæller om børnehaven. I får forældrepjece etc. med hjem.

• En samtale efter de første måneder: Samtalen er baseret på, hvordan indkøringsperioden har været. Derudover er der mulighed for mere detaljeret at diskutere barnets fremtidige behov.

•  En opfølgende samtale efter behov.

• Samtaler for de kommende skolebørn med henblik på skoleparathed.

Oplev en dag i børnehaven

I er altid velkomne til at tilbringe en dag i børnehaven. Jeres barn vil elske en hel dag med mor og far – at få læst en historie i sofaen, og kunne vise jer alt det, der sker i børnehaven. Der er desuden åbenthusarrangementer et par gange om året.