Om os

Vi er en børnehave, der er fuld af liv, med børn der leger og lærer. Vores kendetegn er en inkluderende og anerkendende tilgang til børn og forældre. Hos os skal alle mødes med tillid og glæde, så barnets individuelle trivsels og udvikling understøttes optimalt

Børnehaven Mariekjær består af 2 afdelinger, Brændkjærgård og Mariesminde. Vi er fysisk adskilte, og har hver vores hverdag.

Afdeling Brændkjærgård har 46 børnehavebørn og 8 medarbejdere, fordelt på 3 stuer, Sommerfuglene - Mariehøner - Græshopper.

Vuggestuen har 12 vuggestuebørn og 3 medarbejdere, de hedder Larverne.

Brumbasserne, vores specialgruppe for børn med diagnosen inden for autismespektret, er en integreret del af Brændkjærgård, med 6 børn og 3 medarbejdere.

Gæstehuset Mariekjær er tilknyttet Brændkjærgård, dog beliggende på Brændkjærgade 32. Det er en gæstedagpleje for områdets dagplejebørn, når deres faste dagplejer har ferie etc. Vi modtager op til 10 børn og har 3 medarbejdere tilknyttet. nærmere info herom kan læses i udlevereden pjece fra dagplejen.

Afdeling Mariesminde har 82 børnehavebørn og 13 medarbejdere, fordelt på 4 stuer.

I Børnehaven Mariekjær har vi plads til:

Leg

Udeliv

Nærvær

Venskaber

Fordybelse

Udfordringer

Alt sammen i trygge, indbydende og inspirerende omgivelser, hvor børnene kan eksperimentere og udfolde sig.

Børnehavens værdier

Fælleskab:

Barnet udvikles i et fællesskab med andre, det er værdifuldt for barnets trivsel at have venner. Mariekjær vil fremme fællesskabet i et miljø, hvor der udvises tolerance, ligeværd og samhørighed. Vi stiller børnene over for opgaver, der skal løses i fællesskab og understøtter barnets behov for anerkendelse venskaber.

Fælleskab:

Kreativitet og fantasi fremmer børns læringskompetencer. I Mariekjær griber og fremmer vi barnets kreative kompetencer og idéer. Vi giver barnet mod og lyst til at udfolde sig med fantasiens øjne derved udvikle nye måder at tænke og handle på. Vi vil skabe lege- og læringssituationer, der giver barnet mulighed for at agere kreativt og nysgerrigt med alle sanser.

Udfordring:

Barnet lærer at mestre nyt ved at turde tage udfordringer op. Vi støtter barnets personlige udvikling og selvværd ved at skabe trygge rammer, der udfordrer barnet med udgangspunkt i det aktuelle udviklingstrin.

Den pædagogiske holdning i børnehaven er

• At barnet oplever rammerne i børnehaven som et sted, hvor børn har et trygt, spændende og sjovt børneliv.
  • At børn og voksne er aktive sammen, og derved skaber vores fælles kultur i huset.
  • At børnene mødes af et indbydende, inspirerende, eksperimenterende og kreativt miljø inde som ude. Innovation og anerkendelse er væsentlige elementer i børnehavens pædagogik.
  • At børnene bliver tilbudt optimale muligheder til at udvikle deres leg. Legen er den måde, børnene forholder sig til deres omverden på - lærer, får afløb og lever.
  • At vi tager udgangspunkt i det enkelte barn. Hvad har barnet med sig i rygsækken hjemmefra, når det starter - hvad får barnet, i sin tid i børnehaven - hvad tages der med på vej i skole? Vi søger at skabe helhed og glidende overgange.
  • At forældresamarbejdet bygger på gensidig tillid, loyalitet og respekt, så vi kan støtte optimalt op om barnets udvikling.

Udeliv

Vi er ude hver dag, enten på tur eller på legepladsen. Børnene oplever årstidernes skift fra alle vinkler – sommer og vinter. Sanserne skærpes, der er tid, ro og plads til fordybelse og forundring. Motorik, fantasi og koncentration udvikles og styrkes. Og så er bål og snobrød faktisk bedst, når det er koldt! Vi spiser gerne madpakken på en frisk vinterdag i glashuset eller de overdækkede terrasser og i skyggen af en busk en varm sommerdag.

Sang og musik

Vi synger til samling og altid op til de store højtider i løbet af året. Det er bekræftende at synge sammen, det giver glæde og livskvalitet. Sang, rim og remser bruger vi bevidst i sprogstimuleringen af børnene.